Elävä kirjasto

Samoaja tutustuu erilaisiin ja eri tilanteissa eläviin ihmisiin. Elävä kirjasto toimii kuten tavallinenkin kirjasto, paitsi että paperisten kirjojen sijaan Elävästä kirjastosta lainataan oikeita ihmisiä keskustelua varten. Elävän kirjaston kirjat edustavat erilaisia vähemmistöjä ja muita ryhmiä, jotka kohtaavat syrjintää, ennakkoluuloja, stereotypioita ja rasismia.

Suhde toiseen: Turvallisuus retkellä

Tarpoja oppii ehkäisemään ja hoitamaan retkellä esiintyviä vammoja. Hän myös opettelee huomaaman etukäteen retken turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, jotta niihin voidaan yhdessä puuttua.

Aktiviteetti on paras järjestää retken yhteydessä, jolloin opitut taidot tulevat heti testatuiksi tositoimissa.

Suhde itseen: Hyvinvointi retkellä

Tarpoja oppii, miksi omasta hygieniasta on huolehdittava myös retki- ja vaellusolosuhteissa. Henkilökohtainen hygienia tarkoittaa: iho, hiukset, intiimialueet, vaatteet (erityisesti sukat ja alusvaatteet), käymälähygienia sekä ruokahygienia. Tarpoja harjoittelee suojautumaan auringolta ja kylmältä sekä välttymään hiertymiltä. Hän oppii myös, miksi nestettä pitää juoda riittävästi. Tarpoja opettelee kerrospukeutumisen ja toimivien vaellusvaatteiden salat.

Turvallisuus

Tarpoja harjoittelee ensiapua, vesipelastusta tai palontorjuntaa.

Meidän vartion pelisäännöt

Vartion jäsenet sopivat yhteisistä pelisäännöistä esimerkiksi kokouksissa toimimisen ja tiedonkulun suhteen. Kokouksessa käydään keskustelua siitä, mitä oikeuksia ja velvollisuuksia jokaisella ryhmän jäsenellä on.

Me-henki

Vartion jäsenet tutustuvat toisiinsa ja luovat hyvää me-henkeä. Tämän aktiviteetin harjoituksia, kuten ryhmäytymisleikkejä, kannattaa jakaa useaan alkuvaiheen kokoukseen. Valmiita harjoituksia löytyy myös esimerkiksi paussimateriaalista.

Vaikka vartio jatkaisikin samassa kokoonpanossa seikkailijaikäkaudesta, on ryhmäytymisharjoituksia hyvä tehdä joka tapauksessa, jotta myös vartionjohtaja ja luotsi pääsevät osaksi ryhmää. Erityisen tärkeitä harjoitukset ovat niissä tilanteissa, jolloin ryhmään liittyy uusia jäseniä. Jos uusi jäsen tulee mukaan kesken toimintakauden, on myös silloin hyvä ottaa joitakin ryhmäytymisharjoituksia osaksi koloiltoja.

Suhde yhteiskuntaan: Vaikuttaminen

Tarpoja oppii vaikuttamaan erilaisiin asioihin. Tarpoja tietää kehen pitää olla omassa lippukunnassa yhteydessä, jos jokin asia ei toimi. Tarpoja saa ääntään kuuluviin lippukunnassaan.

Suhde itseen: Houkutukset ja vaikeat valinnat

Ympäröivässä maailmassa on paljon houkutuksia ja vaikeitakin valintoja tarpojaikäisille nuorille. Aktiviteetti herättää tarpojia tekemään itse omia valintoja faktatiedon perusteella. Houkutukset ja valinnat voivat olla päihteitä, mainoksia tms.

Suhde itseen: Minä

Tarpoja pohtii sitä, millainen hän on ja millaisena toiset hänet näkevät. Tarpojat opettelevat erilaisia tapoja kehittää omaa minäkuvaansa positiiviseen suuntaan.