Ymmärrän otsikoinnin merkityksen.

Sudenpentu keksii yhdessä kaverin kanssa otsikoita valmiille uutisille. Hän kirjoittaa vetävän otsikon myös itse kirjoittamalleen uutisille. Samalla sudenpentu huomaa, että hyvä otsikko houkuttelee lukijaa lukemaan jutun. Hän myös havaitsee, että joskus otsikot voivat johtaa lukijaa harhaan.

Teen laumani kanssa jutun lippukunnan mediaan

Sudenpennut kirjoittavat ja/tai kuvaavat jutun omasta laumastaan, jostain vierailukohteesta tai tapahtumasta. Juttu ja/tai kuva julkaistaan lippukunnan lehdessä, nettisivuilla tai sosiaalisessa mediassa.

Kirjoitan laumani päiväkirjaa, lokikirjaa tai blogia

Sudenpentu kirjoittaa oman tekstin lauman päiväkirjaan, lokikirjaan tai blogiin. Teksti voi kuvata esimerkiksi sitä, mitä koloillassa tai retkellä tehtiin. Jos laumalla ei ole yhteistä kirjoituspaikkaa, voi sudenpentu kirjoittaa kirjeen jollekulle itselleen merkitykselliselle henkilölle.

Teen gallupin tai haastattelun

Sudenpentu tutustuu lehden tekemiseen. Hän tutustuu gallupin ja haastattelun käsitteisiin sekä tekee kyselyitä tai haastatteluja lauman tai lippukuntatovereiden kesken. Gallupit tai haastattelut voidaan julkaista esimerkiksi lauman lehdessä.

Harjoittelen ilmaisemaan itseäni ilman sanoja

Sudenpennut kokeilevat, miten voi kertoa asioita ilman sanoja. Sudenpennut huomaavat kehon asentojen ja ilmeiden merkityksen pantomiimin onnistumiselle. Lauma harjoittelee esittämään pantomiimilla sanoja ja tilanteita.

Pantomiimia voidaan harjoitella todella monella tavalla. Voidaan esittää retkeilyvälineitä ja niiden käyttöä, verbejä, tunteita, selittämään asioita ihmiselle, jonka kanssa ei ole yhteistä kieltä jne.

Verkon vaaroja

Seikkailija oppii tunnistamaan, minkälainen käytös netissä on kiusaamista ja keksii yhdessä muiden seikkailijoiden kanssa ratkaisuja nettikiusaamistapauksiin.

Juttu

Seikkailija osallistuu jutun tekemiseen.