Y2 Lippukunnan sidosryhmät, edunvalvonta ja varainhankinta

Sisältö Ydinaines (must know) Täydentävä tietämys (should know) Eritystietämys (nice to know)
Partion asema yhteiskunnassa Partion keskeisimmät yhteiskunnalliset viestit Suomessa (ns. yhteiskunnallisen toiminnan linjaukset)

 

Partiokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys

 

Partion yhteiskunnallisen aseman hyöty lippukunnalle

 

Partion vaikuttavuus partion harrastamisen tunnuslukujen valossa (kuinka paljon lapsia ja nuoria, kuinka paljon tehdään vapaaehtoistyötä, kuinka moni suomalainen on joskus ollut partiossa jne.)

 

Ison organisaation haasteet

 
Edunvalvonta Edunvalvonnan merkitys lippukunnan toimintaedellytysten varmistamisessa ja parantamisessa

 

   
Vaikuttamisen työkalut ja keinot Erilaiset lippukunnan vaikuttamiskeinot (kumppanuudet, neuvottelut, lobbaaminen, mielipidevaikuttaminen, mielenilmaukset)

 

Vaikuttamiskeinot partion sisällä

 

Lippukunnan vaikuttamisen vuosikello ja oikea-aikaisen vaikuttamisen merkitys Mistä löytää tietoa seurakuntien, kuntien ja valtion päätöksenteosta lippukunnan vaikuttamisen tueksi
Varainhankinta Mistä lippukunta voi saada avustuksia (esim. kunta, seurakunta, säätiöt)

 

Erilaiset varainhankinnan  tempaukset (esim. myyjäiset, adventtikalenterit)

 

Varainhankintaan liittyvät keskeisimmät säädökset (esim. verotus)

 

Varainhankinnan pitkäjänteinen suunnittelu  
Lippukunnan sidosryhmät Lippukunnan tärkeimmät yhteistyökumppanit ja tukijat

 

Kumppaneiden tuki lippukunnalle ja lippukunnan tuki yhteistyökumppaneille

 

Taustayhteisösopimus

 

Oman toiminta-alueen tuntemus

Alueellinen yhteistyö suhteessa sidosryhmiin  

Taitoalueet

Johtamistaito

Johtajan tehtävät

Kasvatustavoitteet

Pakollinen

0

Ryhmäkoko

Pentueessa tai vartiossa,

Paikka

Kesto

-,

Aktiviteetin yläkäsite