Kriisiviestintä

Vaeltaja hallitsee kriisiviestinnän periaatteet. Hän ymmärtää millaisten asioiden ympärille kriisit voivat muodostua. Vaeltaja ymmärtää kriisiviestinnän onnistumisen merkityksen pitkällä tähtäimellä esimerkiksi maineeseen. Vaeltaja osaa kohdata toisen ihmisen asiallisesti tunteita herättävissä tilanteissa.

Vaeltaja tutustuu kriisiviestintään esimerkiksi lukemalla partion kriisiviestintäohjeet sekä kirjallisuuteen tutustumalla tai tapaamalla kriisiviestinnän ammattilaisia. Vaeltaja selvittää muutaman erilaisen kriisin lähtötekijöitä ja viestinnän vaikutusta kriisin lopputulemaan. Kriisejä voivat aiheuttaa esimerkiksi onnettomuus, ihmissuhteet, taloudenhallinta, väärästä huhusta liikkeelle lähtenyt kohu tai hallitsematon somekeskustelu. Vaeltaja harjoittelee viestimistä tunteita nostattavissa keskusteluissa (esimerkiksi huolestuneen vanhemman yhteydenotto, kiusaaminen koloillassa tai tapaturma retkellä).

Taitoalueet

Partiokulttuuri, Turvallisuus, Viestintä,

Johtamistaito

Vuorovaikutustaidot,

Johtajan tehtävät

Vartionjohtaja toimii illan aikana keskustelun johtajana. Hän voi myös etukäteen etsiä hyviä esimerkkejä haastavista viestintätilanteista niin partiossa kuin muuallakin. Vartionjohtaja on yhteyksissä ulkopuolisiin henkilöihin ja hoitaa heidän kanssaan aikataulutuksen. Luotsi osallistuu keskusteluiltaan. Hän esittää herätteleviä ja provosoiviakin kysymyksiä illan aikana. Tärkeää kuitenkin on, että luotsi antaa vaeltajien miettiä itse ratkaisuja tilanteisiin. Luotsi voi myös auttaa aikaisempien esimerkiksi lippukuntaa kohdanneiden kriisien esiin kaivamisessa.

Kasvatustavoitteet

Ihmissuhteet, Terveys ja turvallisuus,

Pakollinen

0

Ryhmäkoko

Pentueessa tai vartiossa,

Paikka

Kämpällä, Kololla, Kotona, Metsässä, Ulkona,

Kesto

muutama tunti,

Aktiviteetin yläkäsite