Syy ja seuraus

Tarpoja keskittyy kuuntelemaan ja keksii syitä erilaisille tapahtumille. Samalla tarpojat heräävät pohtimaan erilaisten tapahtumien ja syiden yhteen liittymistä. Tämä on viihdyttävä harjoitus, joka virittää mielikuvitusta.

Harjoituksen ohjaaja aloittaa ketjutarinan aloittamalla lauseen, esimerkiksi: ”Luokkatoverini oli tänään poissa koulusta, koska…” Seuraava osallistuja jatkaa tarinaa kertomalla syyn, miksi luokkatoveri oli tänään poissa koulusta, esimerkiksi: ”Luokkatoverini oli tänään poissa koulusta, koska hän ei ollut lukenut kokeisiin.” Seuraava osallistuja kertoo tarinaa edelleen, miksi luokkatoveri ei ollut lukenut kokeisiin ja päättää lauseensa sanaan ”koska”. Tarina kulkee kaikkien leikkijöiden kautta. Leikkijä täydentää lausetta siitä, mihin edellinen jäi kertomalla tapahtuman syyn. Tarinaa voidaan edelleen kierrättää uudelleen. Lopuksi tarina kulkeutuu harjoituksen ohjaajalle, joka päättää tarinan. Harjoituksen voi aloittaa ja lopettaa millä tahansa lauseella.Lähteestä Kohtaamisia, MLL:n koulurauha-aineisto 2001.

Taitoalueet

Johtamistaito

Johtajan tehtävät

Kasvatustavoitteet

Pakollinen

0

Ryhmäkoko

Pentueessa tai vartiossa,

Paikka

Kolo,

Kesto

10 min,

Aktiviteetin yläkäsite