Toteutusvinkki 6

Akela etsii etukäteen suklaaseen liittyviä mainoksia netistä tai lehdistä. Niitä löytyy suklaatehtaiden verkkosivuilta, YouTubesta, sekä hakusanoilla, jotka liittyvät suklaatuotemerkkeihin.

Keskustellaan yhdessä: Mikä on parasta suklaata? Muistellaan suklaamainoksia televisiossa ja lehdissä. Millaisia mainoksia muistetaan? Mitä mainoksissa tapahtuu? Muistetaanko tuotemerkkejä, joita mainoksissa mainitaan (Fazer, Geisha, Kinder, Marabou …)? Sudenpennut saattavat muistaa myös tiettyjä mainoslauseita.

Tutkitaan muutamia suklaamainoksia ja mietitään yhdessä:
•Millaisessa ympäristössä mainoksia on kuvattu? Mikä on vuodenaika, vuoro-kauden aika?
•Millaisia värejä niissä käytetään?
•Millaisia ihmisiä mainoksissa esiintyy?
•Millaisia eleitä ja ilmeitä heillä on?
•Kokeillaan myös eleitä ja ilmeitä itse, esimerkiksi peilin edessä. Verrataan ihmisten käyttäytymistä mainoksissa siihen, miten itse käyttäydytte suklaata syödessänne.
•Millaisia tunteita mainos herättää?
•Tuleeko mainoksesta iloiseksi?
•Kenelle mainos on tarkoitettu?

Keskustellaan yhteisesti suklaasta ja muista herkuista. Mitä tapahtuu jos suklaata syö liikaa? Mille tuntuu ja suussa maistuu, jos on syönyt liikaa suklaata. Miksi mainoksissa ei mainita hampaiden reikiintymistä, ylensyömisestä johtuvaa pahaa oloa, vaatteiden likaantumista? Selvitetään, mistä aineista suklaa on tehty. Ovatko nämä aineet terveellisiä?

Suunnitellaan pienissä ryhmissä tietoisku suklaan syömisen huonoista puolista. Tietoisku voi olla radiomainos, juliste tai vaikkapa televisiomainos näyteltynä. Pohditaan millaisia eleitä, ilmeitä ja tunteita mainoksessa näkyy, jos tietoisku varoittaa haittavaikutuksista. Keksitään mainokseen iskulause, jossa on riimi.

Luonnossa eläimillä ja kasveilla on varoitusvärejä. Niitä ovat punainen, keltainen ja musta erilaisina yhdistelminä. Hyönteiset käyttävät niitä muun muassa suojautuakseen: ne varoittavat olevansa pahan makuisia tai pistävät, jos niitä mennään häiritsemään. Mietitääm myrkyllisiä ja vaarallisia hyönteisiä ja kasveja, joissa on varoitusvärit (ampiainen, leppäkerttu). Varoitusvärejä voidaan tietoiskuissa käyttää huomioväreinä, joilla kiinnitetään katsojan huomio. Voidaan kokeilla punaisia kehyksiä, keltaista taustaa ja mustia isoja kirjaimia.

Katsotaan ja kuunnellaan tietoiskuja. Millainen on hyvä tietoisku? Verrataan niitä aikaisemmin katsomiin mainoksiin. Mitä eroa löytyy ihmisistä, äänimaailmasta, väreistä, ympäristöstä ja tunteista, joita ne herättivät?

Tarvikkeet: mainoksia, sakset, paperi, kynät

Sudenpennut kirjoittavat yksitellen lapulle mikä tekee heidät onnellisiksi, mikä tekee heidät surullisiksi, mikä antaa vapaudentunteen. Käydään läpi kaikkien mielipiteitä.

Leikataan lehdistä mainoksia. Keskustellaan siitä, mitä tunteita mainokset herättävät. Mikä on mainoksen päämäärä? Vaikuttavatko mainokset sinuun?

Tarvikkeet: lehtiä, sakset
Lähde: Norges speiderforbund

Kaikilla maailman lapsilla on samat oikeudet. Valitettavasti ne eivät kaikkien kohdalla täyty. Jotkut lapset kasvavat pakolaisleireissä kun me asumme talossa hyvinvointivaltiossa. UNICEF on määritellyt oiekudet lapsen oikeuksien julistuksessa. Mihin lapsilla sudenpentujen mielestä pitäisi olla oikeuksia? Tehdään mainosjulisteet näyttääkseen aikuisille mistä on kyse.

Tarvikkeet: paperia, kyniä

Lähde: KFUK-KFUM speiderne

Tämä vinkki sopii hyvin ennen isoja vaaleja. Johtaja kertoo mistä vaaelissa on kyse. Tutustutaan vaalimainoksiin. Tämän jälkeen suunnitellaan oma vaaliohjelma ja tehdään vaalijulisteita kolon seiniä koristamaan.

Tarvikkeet: paperia, kyniä